Grød og hård mave, 4 1/2 måned

15. december 2006

Alder:
4 mdr.

Grød og hård mave, 4 1/2 måned

Kære Helen.

Jeg synes snart ikke jeg laver andet end at stille dig spørgsmål hver anden dag, men der dukker jo altid et eller andet op med de små!

Min søn er lige startet op med grød og har i den forbindelse igen fået hård mave. Han skal presse længe for at der kommer lidt ud og det første er knoldet. Jeg har talt med egen sp mht. sveskemos, hun mente jeg skulle bruge laktulosen i stedet, men så er mit spørgsmål nu om jeg skal bruge det nu eller om jeg skal vente til der slet ingen afføring kommer...?

Jeg har haft store problemer med at få vand i ham, men jeg har nu fundet ud af at han gerne vil tage lidt lunt vand af hans alm. flaske i sengen når han bliver puttet. Jeg har prøvet med snapseglas, kop, tud, flaske, men det står ud som et springvand, jeg tænker dette dog bare er en tilvænningsfase?! (han drikker mere og mere af flasken når han bliver puttet!
Er det ok at han får det når han bliver puttet i stedet for under måltidet? Han bliver selvfølgelig tilbudt vand under maden også!

Jeg tænker lidt på at de fleste grøntsager jo ...

Annonce

... hovedsageligt består af vand, vil det derfor være bedre for hans mave at lave grøntsags mos til ham end grød..?
Jeg laver rismels-grød med grøn all.

Hans dag ser således ud:

6: Får flaske 200 ml. Grøn all. sover videre til 10-11 tiden
ca. 10: Grøn all 200 ml.
12.30: powernapper 45 min. cirka
13.30: Hj. Risgrød (ca. ti skeer) efterfulgt af 150ml grøn.
15.30: sover til ca. 18
18: vågner hvor han igen får grød og grøn all som ovenstående.
19.30: sover en time til halvanden.
21.30: 200ml grøn
22- 22.30: puttes
23: Sover som en sten:)

Vi arbejder meget på at rykke hans søvn, så han kan komme tidligere i seng, vi har skubbet det et par timer allerede, et skridt af gangen..hehe:)

Men ser det ellers ok ud?! Han får cirka 100-150 ml vand i døgnet (i går og i dag), er det for lidt stadig!?
Jeg har givet ham en smule sveskemos i dag, bare lige for at prøve om det kan hjælpe! Grøden gled noget nemmere ned..hihi:0)
Han måler 69 og vejer 9 kilo!

På forhånd tak for alle dine gode svar!!! Og rigtig god jul:)

Med venlig hilsen
Christel

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder